vrijdag 16 december 2011

Criteria voor de waarde van muziek: algemeen of specifiek?

Referentie:

Sharpe, Robert A., review of: Ridley, Aaron, "Music, Value and the Passions", The Philosophical Quarterly 47 (1997) 187, p. 236-238.

 

Plaatskenmerk:

Mijn Documenten/Filosofische bibliotheek

 

Extract:

"The centrepiece of his discussion is a discussion of what he calls (rather inappropriately) 'musical melisma', the musical gesture, or (to describe it in a way he avoids) melody. Conjoined with an account of motion in music, this gives him the material he requires for an account of how music moves us. This is important because, like some others, Ridley thinks that the expressive or passionate character of music and of what we experience when we hear it is connected with our valuing it. (...) Ridley (...) is aware, correctly, of the need to make the passionate quality of a work of music a matter of a unique feature (and music which lacks this quiddity lacks value as a consequence)." (p. 236)

 

Commentaar:

Als de muzikale parameters melodie en beweging (en wellicht ook harmonie, klankkleur, dynamiek, frasering, articulatie, dichtheid, textuur, structuur en vorm...) essentieel zijn in het kader van de muzikale expressie, die direct verbonden is met de waarde van muziek, dan lijkt deze waarde ineens compositie-afhankelijk geworden. De algemeenheid van de criteria voor muzikale waarden wordt hierdoor aangetast. (STAP 1: Relevante review van een boek via bibliografie Stanford)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.