vrijdag 23 december 2011

Deleuze: assemblage, relaties en waarde

Referentie:

Bogue, Ronald, Deleuze on Music, Painting and the Arts, New York – London: Routledge, 2003, xii + 221 p.

 

Plaatskenmerk:

Eigen bibliotheek

 

Extract:

“The stagemaker’s song is but one element of an intrinsic circuit of actions and objects, whose functioning is so fascinating precisely because it is so involved and so unlikely. It seems a mere bricolage of randomly gathered pieces held together by improvised means. And in no way can this be considered an anomalous assemblage, as one may see from any cursory review of the array of improbable circuits that inform many relationships between predator and prey, parasite and host, male and female, parents and progeny, etc.” (p. 72)

 

Commentaar:

Hoewel ik nog niet veel van dit citaat begrijp, ben ik wel geboeid door de, in mijn ogen, onorthodoxe manier waarop Deleuze spreekt over het functioneren en communiceren van creatieve processen. De versnipperde, bij elkaar gegrabbelde toevalligheid van vondsten, die als een assemblage gepresenteerd worden, zeggen veel over de relationele netwerkwerkelijkheid van de hedendaagse tijd, waarin tijdelijkheid, flexibiliteit, het nomadische en vluchtigheid kernwaarden zijn, ook binnen het muzikale domein. (STAP 3: Relevant boek via Eigen bibliotheek)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.