zaterdag 17 december 2011

Dichotomie: subjectiviteit versus objectiviteit

Referentie: `

Levinson, Jerrold (ed.), Aesthetics and ethics: Essays at the Intersection, Cambridge: Cambridge University Press, 2006 (eerste druk 1998), viii + 328 p.

 

Plaatskenmerk:

UA-CST FILO 18 G-LEVI 2006

 

Extract:

"Railton begins with the ineliminable subjectivity of value, understood as a fact about point of view: there is no value without mattering, and there is no mattering without a subject to whom things matter. The challenge is then set as to how there can be such thing as mattering objectivity. The answer would seem to be that something matters objectively insofar as the subjectivity or point of view presupposed in a claim of value for the thing possesses an objective character. The task then becomes to say what it is for a subject or viewpoint to be objective. Is it a matter of cognizing a domain of objects and properties independant of the subject, or reasoning in accord with rationally appropriate rules, or perceiving matters in a disinterested and comprehensive matter?" (p. 5-6: Introduction)

 

Commentaar:

Het subjectieve karakter van het muzikale waardeoordeel wordt meestal onderkend, maar tegelijkertijd ook als lastig ervaren. Dat is begrijpelijk als het gaat om waarden waar een grote mate van objectieve, algemene geldigheid aan toegeschreven wordt. De complexiteit neemt in het geval van muzikale waarden toe, omdat deze zo nauw verbonden zijn met het esthetisch oordeel, waar eveneens een niet weg te denken rol voor subjectiviteit is weggelegd. Het lijkt me een interessante stap om de mate van en manier van actieve betrokkenheid bij het muzikale als rationele leidraad te nemen voor het verder uitdenken van het subjectiviteitsprobleem. (STAP 3: Relevant boek via UA-CATALOGUS)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.