zondag 18 december 2011

Het ethische boven het esthetische argument

Referentie:

Bicknell, Jeanette, Why music moves us, New York: Palgrave Macmillan, 2009, xvi + 165 p.

 

Plaatskenmerk:

UA-CST FILO 18.78 G-BICK 2009

 

Extract:

"The philosopher R. A. Sharpe's more recent declaration is (...): "The work, not the experience, is the proper focus of attention." (...) Sharpe has two main complaints against our imaginary listener who treats music as a means to the end of a sublime experience. First, her motivation is suspect. (...) Sharpe's point is subtle; it is not that we should not feel stirred by music or pleased to give to charity. The point is that we do not listen to music because we want to feel stirred or give to charity because we want to feel good about oursleves. Those feelings are secondary; if our motivation is "pure" then, the good feelings we derive are bonus. (...) His second complaint against listeners who seek certain kinds of experiences from music is that such experiences are intrinsically less valuable than the experience afforded by treating music as an object of contemplation" (p. 142-143)

 

Commentaar:

Sharpe's voorkeur voor het ethische argument boven het esthetische is wellicht belangrijk in de context van het geven aan goede doelen of armen op straat. Er is namelijk een directe correlatie tussen het geven en het voordeel dat 'de ander' ervan heeft of, anders gezegd, 'de ander' is direct benadeeld als je niet iets geeft. Maar je kunt je afvragen wie er benadeeld wordt bij het luisteren naar muziek. Naar wie ben je tekort geschoten als je de esthetische ervaring boven het ethische argument verkiest? Gaat het hier om een morele houding ten opzichte van jezelf? In mijn beleving is moreel handelen juist gericht naar de ander. (STAP 3: Relevant boek via UA-CATALOGUS)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.