vrijdag 16 december 2011

Muzikale initiatie

Referentie:

Trivedi, Saam, art. "Aesthetic of Music", in: Routledge Encyclopedia of Philosophy, Edward Craig (ed.), http://www.rep.routledge.com/article/M030SECT9 (geraadpleegd op 16.12.2011).

 

Plaatskenmerk:

Mijn Documenten/Filosofische bibliotheek

 

Extract:

"Why do we listen to music generally, besides the fact that a lot of it is enjoyable or heard socially? It has been claimed that the abstract realm of sound that music takes us into liberates us from our everyday concerns as we focus on musical form, expression, development, logic, tension and relaxation, a view that can be traced back to Schopenhauer's pessimism about the real world (...). Others have claimed, however, that the value of music consists at least in part of clarifying aspects of our world, such as, for example, the nature of emotions and expression (...), or in reinforcing messages, or telling us about human nature.
It has also been claimed that the value of music lies in part also in broader things such as developing a sense of community with others (...), as well as having a civilizing effect on persons, shaping their values and outlook. One must also here mention the view of Adorno (...), whose Marxist orientation led him to believe that music would logically progress to culminate in serial music being the liberating music of the future, and who rejected popular music such as jazz as exploitatively alienating the masses from serious music. It seems clear now with the passage of time, however, that Adorno's predictions are not just false but also reflect bias, even if there is something to his concerns about music and our broader culture being watered down greatly to appeal to the lowest common denominator.
Related questions concern the evaluation of particular pieces of music. Here such features as beauty, expressiveness, originality, development and subtlety seem to enhance the aesthetic value of individual works." (9 The value of music)

 

Commentaar:

Uit deze beknopte samenvatting over uiteenlopende visies omtrent de waarde van muziek, wil ik graag op één aspect ingaan, namelijk de waarde van muziek die zich openbaart op het moment dat de normale orde van de dag doorbroken wordt. Het betreden van deze 'wereld van de muziek' (zowel fysiek, bijvoorbeeld de concertzaal, als mentaal, bijvoorbeeld in een studieproces), lijkt op een soort initiatie. Een initiatie gaat gepaard met het zich aanpassen aan de nieuwe codes en gedragingen. En toelating geschiedt alleen bij conformering aan deze morele codes. Op deze manier verbreedt de waarde van muziek zich vanuit het muzikale naar de context, vanuit het centrum naar de periferie. Namelijk alle (fysieke en mentale, contextuele en emotionele) voorwaarden die nodig zijn om de wereld van het alledaagse achter te laten en de wereld van de muziek te betreden, behoren tot de waardebepaling van muziek. (STAP 0: Thematische afbakening via naslagwerk)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.