vrijdag 23 december 2011

Muziek: een dubbele bemiddeling

Referentie:

Dewey, John, Art as Experience, New York: Penguin Group, 2005 (eerste druk 1934), 371 p.

 

Plaatskenmerk:

Eigen bibliotheek

 

Extract:

“Dr. Barnes has pointed out that not only are intellectual meanings carried over from past experiences to add expressiveness, but so are qualities that add emotional excitation, whether the excitation be of serenity or poignancy. “There are (…) in our mind in solution a vast number of emotional attitudes, feelings ready to be reëxcited when the proper stimulus arrives (…). What is called the magic of the artist resides in his ability to transfer these values from one field of experience to another, to attach them to objects of our common life (…).” Not (…) sense qualities as such, are either matter or form, but these qualities as thoroughly imbued, impregnated, with transferred  value.”

 

Commentaar:

De kunstenaar krijgt door Dewey een rol als bemiddelaar toebedeeld. Door zijn vermogen om expressieve en esthetische waarden te vertalen en te communiceren naar een kunstzinnige context, brengt hij de essentie van deze waarden over op zijn publiek.  In het feit dat kunst overdraagbaar is, dus in het overdraagbare zelf, schuilt de waarde van kunst. Bij muziek is er sprake van een ‘dubbele’ bemiddeling, namelijk die van componist naar uitvoerder en die van uitvoerder naar publiek. (STAP 3: Relevant boek via Eigen bibliotheek)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.