vrijdag 16 december 2011

Zorg voor voldoende muzikale ankers!

Referentie:

Budd, Malcolm, Music and the Emotions: The Philosophical Theories, London: Routledge, 1994 (eerste druk 1985), xiii + 190 p.

 

Plaatskenmerk:

UA-CST FILO 148.7 G-BUDD 94

 

Extract:

"(...) a work that creates no expectations as to how it will continu, lacks musical value; and one in which the most probable goal is never reached or is reached in the most direct manner consistent with the work's style or is reached after superfluous diversions has little value. In short, musical value is a product of the temporary inhibition of goal-orientated musical processes. And the correlative in the listener of the temporary inhibition of a musical process is the temporaery inhibition of his tendency to respond - the temporary frustration of his expectation." (p. 169)

 

Commentaar:

Muzikale betekenis en waarde is hier gekoppeld aan het luisterproces. Muzikale betekenis komt in zekere zin tot stand als de luisteraar in zichzelf een soort 'ankers' heeft waaraan het gehoorde kan aanhaken. Bij het ontbreken van deze aanknopingspunten, zal de aandacht voor de muziek - en daarmee de betekenis en waarde - snel verdwijnen. Een belangrijke stap op weg naar het bepalen van muzikale waarden is dan ook het zorgen voor genoeg 'ankers' in ons muzikale bewustzijn. Deze zijn ongetwijfeld cultureel en individueel bepaald, maar ik ben ervan overtuigd dat deze ook door verdieping en studie kunnen ontstaan. (STAP 4: Relevant boek via bibliografie Stephen Davies)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.